ANALISIS FAKTOR 4P+1S YANG MEMPENGARUHI KEPUASAN PENGGUNA JASA FASILITAS KESEHATAN RSIA NUR UMMI NUMBI SURABAYA

  • Hendra Siswanto Universitas Wijaya Putra
  • Hendrik Rizqiawan Universitas Wijaya Putra
Keywords: Produk, Price, Place, Promosi, Layanan, Kepuasan Pengguna Jasa

Abstract

This study aims to find out and analyze what factors affect the satisfaction of users of health facilities RSIA Nur Ummi Numbi Surabaya. This type of research is qualitative descriptive research. This research will be carried out in June-July 2023, the number of key informants is 9 and the number of supporting informants is 10. Product research results: affect the satisfaction of health service users. Price: affects the satisfaction of health service users. Place : affects the satisfaction of health service users. Promotion: affects the satisfaction of health service users. Service: affects the satisfaction of health service users. The 4P + 1S factors that form the satisfaction of health service users can be used as a level of satisfaction as a basis for management in improving the quality of services and facilities.

References

Indraswati, D. et al., (2023). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Kepuasan Pelayanan dan Minat Berkunjung Kembali Pasien Umum Di Rawat Jalan RSUD Labuang Baji Makassar Tahun 2022. Journal of Muslim Community Health, 4(3), 211-221.
Kotler, Philip dan Gary Armstrong. 2019. Prinsip – Prinsip Pemasaran, Edisi 12 Jilid 1, Terjemahan Bob Sabran. Jakarta : Erlangga.
Oini, O., Komalasari, R., & Hasibuan, S. Y. (2019). Level Of Patient Satisfaction With Service Nursing In The Institution Unit (Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Keperawatan Di Unit Rawat Inap). Nursing Current: Jurnal Keperawatan, 5(2), 50-60.
Panjaitan RF et al. (2020). Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Pengguna BPJS Rawat Inap Di RSU Sembiring. Jurnal Kajian Kesehatan Masyarakat. 1(2). 2715-2014.
Peraturan Menteri Kesehatan Nomor 44 Tahun 2018 tentang Penyelenggaraan Promosi Kesehatan Rumah Sakit.
Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 3 Tahun 2020 Tentang Klasifikasi Dan Perizinan Rumah Sakit.
Sugiyono (2022) Metode Penelitian Manajemen, Edisi 1 (Cetakan 1-6), Edisi Revisi 2. Bandung: Alfabeta.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 44 Tahun 2009 tentang Rumah Sakit
Published
2024-02-10
How to Cite
Siswanto, H., & Rizqiawan, H. (2024). ANALISIS FAKTOR 4P+1S YANG MEMPENGARUHI KEPUASAN PENGGUNA JASA FASILITAS KESEHATAN RSIA NUR UMMI NUMBI SURABAYA. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Sosial, 1(4), 92-101. Retrieved from https://jurnal.uwp.ac.id/feb/index.php/jebs/article/view/373