Pelatihan Pembuatan Games dengan Scratch Untuk Siswa SMA Wachid Hasyim 5 Surabaya

  • Mamik Usniyah Sari Universitas Wijaya Putra
  • Isnaini Muhandhis Universitas Wijaya Putra
  • Nicholas Wijaya Universitas Wijaya Putra
  • Muhammad Harist Murdani Universitas Wijaya Putra
  • Suryo Atmojo Universitas Wijaya Putra
  • Suzana Dewi Universitas Wijaya Putra
  • Alven Safik Ritonga Universitas Wijaya Putra
  • Nurwahyudi Widhiyanta Universitas Wijaya Putra
Keywords: critical thinking; creativity; games;fun;

Abstract

In the increasingly developing digital era, there are several computer skills that high school students must have. One of them is understanding the basics of programming and software development. This service program aims to introduce basic programming concepts and systematic logical thinking to Wachid Hasyim 5 High School students and motivate students to learn computers as a basic skill that must be possessed in the current era by creating game programs with Scratch. The implementation of this training was carried out using a participatory approach where the implementing team provided direct learning and assistance to participants. Mentoring is provided until students can master the material for making games with Scratch. The results of this service program are an increase in students' understanding of the basics of computer programming and an increase in students' skills in creating games with Scratch. This is proven by the post-test results which increased after the training was implemented.

Author Biographies

Isnaini Muhandhis, Universitas Wijaya Putra

Program Studi Teknik Informatika

Nicholas Wijaya, Universitas Wijaya Putra

Program Studi Teknik informatika

Muhammad Harist Murdani, Universitas Wijaya Putra

Program Studi Teknik informatika

Suryo Atmojo, Universitas Wijaya Putra

Program Studi Teknik informatika

Suzana Dewi, Universitas Wijaya Putra

Program Studi Teknik informatika

Alven Safik Ritonga, Universitas Wijaya Putra

Program Studi Teknik informatika

Nurwahyudi Widhiyanta, Universitas Wijaya Putra

Program Studi Teknik informatika

References

V. Ayu, B. Soelitisjanto, H. A. Hernawan, and others, “Pelatihan Pemrograman Visual dengan Scratch untuk Siswa SD Negeri Sawah Panggang,” Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, vol. 4, no. 2, pp. 277–283, 2023.

B. Sabella, H. Rhomadhona, and A. R. Arrahimi, “Pelatihan pembuatan game sederhana sebagai media pembelajaran untuk pengajar smp berbasis artificial intelegent,” Jurnal Widya Laksmi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, vol. 3, no. 2, pp. 69–76, 2023.

G. B. Indrawan, I. G. A. Octavia, G. A. A. P. Saputra, I. G. K. Adi, I. G. L. A. Andrayuga, and L. J. E. Dewi, “Pelatihan scratch programming untuk anak-anak SD Umeanyar,” in Unri Conference Series: Community Engagement, 2021, pp. 235–241.

A. Adelia and D. Setiawan, “Pelatihan Pembuatan Game Untuk Siswa Sma Santa Maria 1 Cirebon Menggunakan Aplikasi Scratch,” Aptekmas Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, vol. 5, no. 1, pp. 129–135, 2022.

M. Isnaini et al., “Pemanfaatan aplikasi scratch sebagai alternatif media belajar siswa ‘z generation’ untuk guru-guru sdn 1 labuapi,” SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, vol. 5, no. 1, pp. 871–875, 2021.

S. Sutikno, S. Susilo, and W. Hardiyanto, “Pelatihan pemanfaatan scratch sebagai media pembelajaran,” Rekayasa: Jurnal Penerapan Teknologi Dan Pembelajaran, vol. 16, no. 2, pp. 173–178, 2019.

E. Satria, U. S. Sa’ud, C. Riyana, W. Sopandi, and N. Rahmiani, “Pengembangan Meda Pembelajaran Interaktf Untuk Tugas Pemecahan Masalah Pemrograman Pelatihan Berpkr Komputasonal Mahasiswa Dengan Scratch,” Jurnal Elementaria Edukasia, vol. 7, no. 1, pp. 2320–2337, 2024.

E. Satria, H. Hendrizal, D. Daswarman, Y. Nora, and I. R. Jusar, “Pelatihan Pemograman Dengan Aplikasi Scratch Untuk Mengenalkan Keterampilan Berpikir Komputasional Bagi Guru Guru SD di Gugus III Kecamatan Tilatang Kamang,” IKRA-ITH ABDIMAS, vol. 7, no. 3, pp. 91–103, 2023.

A. Rasyad, “MODEL TATA KELOLA PELATIHAN YANG EFEKTIF BERBASIS PENDEKATAN FLEKSIBILITAS, KOLABORATIF, DAN PARTISIPATIF,” Universitas Negeri Malang, Malang, 2021.

D. N. Astrida, F. E. Ramadhan, and T. Widodo, “Pelatihan Programming Junior Pembuatan Game Menggunakan Scratch untuk Sekolah Dasar (SD) Sebagai Upaya Kesiapan Menghadapi Industri Kreatif,” JPMB: Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Berkarakter, vol. 3, no. 2, pp. 111–120, 2020.

Published
2024-04-28
Section
Articles