Innovation and change management strategies to strengthen the competitive advantage of MSMEs in Bengkulu
Abstract
This study aims to explore innovation and change management strategies as a strategic step to strengthen the competitive advantage of MSMEs in Bengkulu. Using a qualitative descriptive approach, this study analyzes seven indicators of innovation management (including strategic objectives, leadership, collaboration, technology, and organizational learning) and three indicators of change management (technology change, organizational leadership, and culture). The results of the study reveal that the combination of innovation and change strategies significantly increases the flexibility, adaptability, and collaboration of MSMEs in facing market dynamics. These findings provide practical implications in the form of comprehensive guidelines for MSMEs to implement technology, strengthen partnerships, and build a culture of sustainable innovation. The uniqueness of this study lies in its specific focus on MSMEs in Bengkulu, offering new insights into the adaptation of innovation strategies in a dynamic local context.
References
Ahmad, M. (2023). Pemerintah Dorong Inovasi UMKM Bengkulu. Antara News Online.
Akinwale, Y. O., Adepoju, A. O., & Olomu, M. O. (2017). The impact of technological innovation on SME’s profitability in Nigeria. International Journal of Research, Innovation and Commercialisation, 1(1), 74. https://doi.org/10.1504/ijric.2017.082299
Arifin, A. (2017). Strategi Manajemen perubahan dalam meningkatkan disiplin diperguruan tinggi. EDUTECH Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3 No 1(1), 117–132.
Claudia, M., & Fauzi Rahman, S. (2024). Strategi Pendekatan Proses Interpersonal dalam Manajemen Perubahan Organisasi untuk Mendukung Kesejahteraan Generasi-Z di Tempat Kerja. 1192, 388–398.
Diharto (2017). Manajemen Inovasi dan Kreativitas. In Jurnal Sains dan Seni ITS (Vol. 6, Issue 1).
Mukarom and Laksana. (2015). Manajemen Public Relation Panduan Efektif Pengelolaan Hubungan Masyarakat,. CV Pustaka Setia.
Eko Sasono, & Rahmi Y. (2014). Manajemen Inovasi Pada Usaha Kecil Menengah. Jurnal Stie Semarang, 6(3), 74–90.
Ernawati, E., Mardikaningsih, R., Darmawan, D., & Sinambela, E. A. (2022). Pengembangan Keunggulan Kompetitif Umkm Melalui Strategi Orientasi Pasar Dan Inovasi Produk. Jurnal Industri Kreatif Dan Kewirausahaan, 5(2), 144–153. https://doi.org/10.36441/kewirausahaan.v5i2.1338
Farchan, F. (2018). Strategi MSDM Sebuah Cara Menciptakan Kinerja Organisasi Dalam Mencapai Keunggulan Bersaing. Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 4(1, March), 42–52. https://doi.org/10.5281/zenodo.3551998
Gumelar, B., & Vionela Merdiana, C. (2022). Manajemen Perubahan Dalam Meningkatkan Kinerja Koperasi Di Kabupaten Purbalingga. Jurnal Fokus Manajemen Bisnis, 12(1), 66–78. https://doi.org/10.12928/fokus.v12i1.5531
Harahap, N. (2020). Penelitian Kualitatif. In Sustainability (Switzerland). http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
Hazmanan Khair. (2019). Kinerja Sumberdaya Organisasi Dalam Perspektif KewirausahaanSebagai Upaya Peningkatan Keuntungan Usaha UMKM. Proseding Seminar Nasional Kewirausahaan, 1(ISSN 2714-8785), 401–406.
Imaduddin, W., & Priya Pamudy, A. (2017). Analisis Perencanaan SDM Strategik: Mengantisipai Perubahan Lingkungan Bisnis Yang Dinamis Guna Mencapai Competitive Advantage. II(3). https://doi.org/https://doi.org/10.30736/jpim.v2i3.62
Kurniasari, U. L. (2023). Digitalisasi UMKM di Bengkulu: Tantangan dan Peluang. . . Bengkulu Ekspress Online.
Kurniawan, M. T., Wardani, Y., Anggraeni, D. P., Dr. Ir. Rusdi Hidayat N, M. S., & Ikaningtyas, M. (2024). Strategi Perencanaan dan Pengembangan Bisnis Untuk UMKM Nasi Goreng ( NASGOR IN ): Menuju Kesuksesan dalam Industri Kuliner. 2(4).
Mlekus, L., Paruzel, A., Bentler, D., Jenderny, S., Foullois, M., Bansmann, M., Woeste, L., Röcker, C., & Maier, G. W. (2018). Development of a Change Management Instrument for the Implementation of Technologies †. Technologies, 6(4). https://doi.org/10.3390/technologies6040120
Nuraisyah, N., Haryono, D., & ... (2023). Pelatihan Strategi Digital Marketing Bagi Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Di Kecamatan Sarjo (Membentuk Dan Mendukung Pengembangan …. Publikasi Ilmiah …, 2, 63–78.
Nyoman Dhani Satyadinatha, I., & Komang Widya Purnama Yasa, I. (n.d.). Optimalisasi Digital Marketing Sebagai Strategi Komunikasi Dalam Pemasaran Umkm Di Era Industri 5.0. 1–13.
Perdana, M. A. C., Sulistyowati, N. W., Ninasari, A., Jainudin, & Mokodenseho, S. (2023). Analisis Pengaruh Pembiayaan, Skala Usaha, dan Ketersediaan Sumber Daya Manusia terhadap Profitabilitas UMKM. Sanskara Ekonomi Dan Kewirausahaan, 1(03), 135–148. https://doi.org/10.58812/sek.v1i03.120
Putra, T. W. A., Solechan, A., & Hartono, B. (2023). Transformasi Digital Pada UMKM Dalam Meningkatkan Daya Saing Pasar. Jurnal Informatika Upgris, 9(1), 7–12. https://doi.org/10.26877/jiu.v9i1.15096
Qonita, R. A., Khomah, I., Riptanti, E. W., & Setyowati, N. (2021). Saing Produk Ukm Murni Snack. 4(2).
Ridwan, M., AM, S., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42. https://doi.org/10.36339/jmas.v2i1.427
Rizan, M., Dimuk, M., Qibtiyah, M., & Nurhidayat, A. (2023). Analisis Lingkungan Bisnis di Era Digital. In Penerbit Widina Bhakti Persada Bandung.
Rusmini. (2015). Gaya Kepemimpinan Kyai Lukman Al-Karim Dalam Penembangan Lembaga Pendidikan Islam. Analisis: Jurnal Studi Keislaman, 15(2), 497–518.
Sono, M. G., Assayuti, A. A., & Rukmana, A. Y. (2023). Hubungan Antara Perencanaan Strategis, Ekspansi Pasar, Keunggulan Kompetitif Terhadap Pertumbuhan Perusahaan Fashion di Jawa Barat. Jurnal Bisnis Dan Manajemen West Science, 2(02), 81–91. https://doi.org/10.58812/jbmws.v2i02.340
Sudarmanto, E., Purba, S., Sitorus, S. A., Sari, A. P., & Simarmata, H. M. P. (2022). Manajemen Kreativitas dan Inovasi (Issue January).
Sudiantini, D., Aden, A. M., & Hasanah, U. (2023). Musytari: Neraca Manajemen, Akuntansi Ekonomi. Musytari: Neraca Manajemen, Akuntansi Ekonomi Vol, 1(1), 1–16.
Sudiantini, D., Okniazi, M. R., & Dika, P. (2023). Analisis Pengelolaan Manajemen Sumber Daya Manusia (SDM) Dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Dan Motivasi Melalui Reward System. Neraca Manajemen, Akuntansi Ekonomi, 1(April), 315–324.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Tobing, D. H., Herdiyanto, Y. K., Astiti, D. P., Rustika, I. M., Indrawati, K. R., & Susilawati, L. K. P. A. (2017). Pendekatan dalam Penelitian Kualitatif. Simdos.Unud.Ac.Id, 156–159. https://simdos.unud.ac.id/uploads/file_pendidikan_1_dir/434113472f0dc64681fc958a8037db67.pdf
Triwijayati, A., Luciany, Y. P., Novita, Y., Sintesa, N., & Zahruddin, A. (2023). Strategi Inovasi Bisnis untuk Meningkatkan Daya Saing dan Pertumbuhan Organisasi di Era Digital. Jurnal Bisnis Dan Manajemen West Science, 2(03), 306–314. https://doi.org/10.58812/jbmws.v2i03.564
Utami, E. Y., Fatchuroji, A., Kartika Devi, E., Harsono, I., & Sutanto, H. (2024). Analisis Korelasi Manajemen Risiko dan Ketahanan Bisnis terhadap Keunggulan Kompetitif Perusahaan Sektor Jasa di Indonesia. Sanskara Manajemen Dan Bisnis, 2(02), 92–102. https://doi.org/10.58812/smb.v2i02.367
Vinatra, S., Bisnis, A., Veteran, U., & Timur, J. (2023). Peran Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) dalam Kesejahteraan Perekonomian Negara dan Masyarakat. Jurnal Akuntan Publik, 1(3), 1–08.
Wasil, M., Haikaya, O. D., Nabila, N., Afrella, G. R., & Alfindy, M. (2023). Analisis strategi pemasaran pada PT. Indofood Sukses Makmur Tbk. Implementasi Manajemen & Kewirausahaan, 3(2), 40-51.
Winarso, W. (2017). Manajemen Bisnis dan Inovasi. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. (Vol. 3, Issue April).
Yuningsih, E., & Silaningsih, E. (2020). Manajemen Bisnis & Inovasi. In Https://Medium.Com/. Widina Bhakti Persada Bandung. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=b1cAEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA49&dq=manajemen+sdm+manajemen+keuangan&ots=UV7-V5XTID&sig=ARJGNAA0m4lkeYopvyA1xUiQc04
Zulkarnain, Z., & Putri, A. (2023). Membangun Budaya Inovasi di Perusahaan: Studi Kasus di Industri Kreatif. Jurnal Inovasi dan Kreativitas.
Copyright (c) 2025 Diesca Adristy Sukma Putri, Adevia Indah Kusuma

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.